Aston Martin DBX S – Når SUV’en bliver til en sand kraftkarl
Aston Martin har netop løftet sløret for den nye DBX S, en endnu mere rå udgave af deres luksuriøse SUV, der allerede med DBX707-modellen satte barren højt. Med hele 717 hestekræfter under motorhjelmen og et vægttab på op til 47 kilo, går Aston Martin her all in på performance, stil og rå kraft – til stor glæde for alle, der drømmer om en SUV med benzin i blodet.
Fra 707 til 717 hestekræfter – men hurtigere?
DBX707-modellen, med sine 697 hk, blev hurtigt en kæmpe succes, og nu tager Aston Martin et skridt videre med DBX S, der tilfører 20 ekstra hestekræfter. Det sker takket være større turboladere og tekniske forbedringer, som hæver ydelsen til 717 hk og bevarer det kraftfulde moment på 663 lb-ft (cirka 900 Nm). Dog betyder de ekstra kræfter ikke hurtigere acceleration fra 0 til 100 km/t – den klares stadig på lynhurtige 3,3 sekunder. Til gengæld skærer den 0,3 sekund af tiden op til 200 km/t, mens topfarten forbliver imponerende 310 km/t.
Let som en fjer – men kun hvis du vælger tilvalg
Vægten er en anden vigtig faktor for ydeevnen, og her har Aston Martin virkelig skruet op for letvægtsmulighederne. DBX S kan nemlig veje op til 47 kilo mindre end sin forgænger, men de fleste af disse besparelser kommer via ekstraudstyr. Et carbonfiber-tag sparer omkring 18 kilo – men betyder samtidig, at tagbøjlerne ryger ud. Magnesiumfælge på 23 tommer er et andet smart trick, der skærer 19 kilo af ususpenderet vægt, hvilket gør kørslen både mere adræt og komfortabel. Aston Martin tilbyder også en letvægts frontgrill, men præcise vægtreduktioner på den er endnu ikke offentliggjort.
Den perfekte balance mellem komfort og fart
Understellet er det samme som på DBX707 – en raffineret kombination af elektronisk justerbare støddæmpere og luftaffjedring, som nærmest eliminerer karosserirulning og tilpasser sig både rolige komfortture og aggressive kørestil. Bremserne er kæmpestore kulfiber-keramiske skiver, der sikrer, at denne super-SUV kan stoppe på rekordtid uden at miste pusten. Den nye, mere følsomme styretøjsgearkasse gør desuden, at svingradius bliver endnu skarpere – perfekt til både bykørsel og snoede landeveje.
En SUV med attitude – designet, der skiller sig ud
Designmæssigt er DBX S ikke til at overse. Den har fået en aggressiv karrosseripakke med ny frontsplitter, sideskørter og en bagende, der prydes af en markant diffuser og fire stablede udstødningrør – et klart signal om, at her kommer en maskine, der mener det alvorligt. De eksklusive S-emblemer på skærmene er fremstillet i metal med glasemalje, hvilket giver et flot og karakteristisk look.
Indvendigt byder DBX S på en eksklusiv herringbone-sædebeklædning som standard, og Alcantara pryder næsten alle overflader – et sart, men sporty valg, der understreger luksusfølelsen. Vil man køre endnu mere eksklusivt, kan man vælge semi-anilin-læder, der dækker næsten hele kabinen. Og hvis man går efter carbonfiber-tag, kan man også få et matchende loftsbeklædning, der fuldender den samlede stil.
Historien bag ’S’ – en legende genopstår
Navnet ’S’ har en særlig plads i Aston Martins historie, der går helt tilbage til 1953 med racerbilen DB3S. I dag bruges betegnelsen til de mest kraftfulde og sportslige modeller, som Vanquish S, Vantage S og Rapide S. DBX S er dermed den seneste i rækken, der kombinerer rå styrke med raffineret sportiness.
Hvornår kan du få fingrene i den?
Hvis du allerede nu er klar til at rykke op i klasse med en af de mest eksklusive og hurtigste SUV’er på markedet, kan du begynde at bestille DBX S. Leveringerne forventes at starte i fjerde kvartal af 2024. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men med DBX707, der starter omkring 1,9 millioner kroner, kan man roligt regne med, at denne topmodel bliver en dyr fornøjelse.
Så er du til luksus, fart og rå power pakket ind i en SUV, der både kan klare byens gader og de åbne landeveje med stil, så er Aston Martin DBX S et klart bud på drømmebilen i 2024.