AMD gør klar til at revolutionere ray tracing i kommende grafikkort
Ray tracing har længe været Nvidia’s legeland, men nu blæser AMD til offensiv i kampen om de skarpe lys- og skyggeeffekter i spil. Ifølge en række nye patenter, som brugeren MrMPFR har gravet frem på Reddit, er AMD på vej til at løfte ray tracing til et helt nyt niveau i deres næste generation af GPU’er. Det betyder, at vi snart kan forvente grafikkort, der ikke bare matcher, men måske endda overhaler Nvidia i realtidsgrafik med imponerende lys- og refleksionseffekter.
Fra baghjul til førerposition
Historisk set har AMD halset efter Nvidia, når det kommer til ray tracing-performance. Men med Radeon RX 9000-serien har Team Red allerede lukket noget af hullet. Specielt RX 9070 XT kan i flere spil give Nvidias RTX 5070 Ti kamp til stregen, viser analyser fra TechSpot. Selvom der stadig er enkelte titler, hvor AMD har lidt svært, som Alan Wake II og Black Myth: Wukong, tyder de nye patenter på, at det kun er starten på en større satsning.
Patenter afslører: AMD vil gøre ray tracing tilgængeligt for alle
AMD har siden begyndelsen af 2023 indleveret en række patenter, der peger på forbedringer inden for teknikker som BVH (bounding volume hierarchy) og ray traversal – nøgleelementer i ray tracing, der kan få både ydeevne og billedkvalitet til at skyde i vejret. Desuden har AMD hentet tung ekspertise hjem fra Nvidia, Intel og forskningsverdenen for at styrke deres udvikling.
Det overordnede mål er klart: at gøre avanceret ray tracing og path tracing tilgængeligt for langt flere gamere uden, at det koster en bondegård eller dræber fps’en. Med den kommende UDNA-arkitektur, som afløser RDNA 4, kan vi forvente nye teknologier, der ikke bare matcher Nvidias RTX 5000-serie, men muligvis også bringer noget helt nyt på bordet – fx bedre håndtering af komplekse polygoner og hurtigere neurale renderingsteknikker.
PlayStation 6 og fremtidens gaming
Det bliver ikke kun PC-gamere, der får glæde af AMD’s nye GPU-arkitektur. Rygtet går på, at Sonys kommende PlayStation 6 allerede får en tidlig version af UDNA-arkitekturen på indersiden, hvilket lover godt for konsolgamere, der drømmer om flottere lys og mere livagtige spillandskaber.
Kampen om grafikkort-tronen er langt fra slut
Mens AMD ruster sig, planlægger Nvidia også at svare igen med deres kommende Rubin-arkitektur, men detaljer om den er stadig sparsommelige. Det betyder, at vi står overfor en spændende ray tracing-våbenkapløb, hvor både PC-gaming og konsolverdenen i den nærmeste fremtid kan se frem til store grafiske fremskridt.
Så hvis du troede, ray tracing var forbeholdt de dyre topkort, kan du godt begynde at glæde dig til en fremtid, hvor flere gamere får adgang til realtidsspejlinger og solstråler, der danser i vandpytter – uden at din fps ryger ned i kulkælderen.