Retroklassiker får nyt liv på PC – takket være modding-helte
Det er ikke kun nostalgi, der driver moddere i dag – det er en passion for at bringe gamle spil ind i moderne tid med sprøde opdateringer. Seneste skud på stammen er Mario Party 4, som er ved at blive dekompileret for første gang nogensinde. Det betyder, at spillet snart kan nydes som en native PC-port med al den fleksibilitet, det giver, langt ud over hvad traditionel emulering kan klare.
Hvorfor er reverse engineering det nye sort?
Modding-miljøet har i mange år arbejdet med retrospil, især fra Nintendo 64-æraen og tidligere, hvor de har formået at løfte grafikopskalering, framerates og ikke mindst muligheden for at tilføje mods. Men avancerede konsoller som GameCube og Xbox 360 har hidtil været en større mundfuld. Nu begynder de tekniske landvindinger at åbne dørene for også disse platforme.
Mario Party 4 bliver den første GameCube-titel, der gennemgår en fuld dekompilering – det vil sige, at spillets kildekode kortlægges og oversættes, så den kan køre direkte på en PC uden at bruge en emulator. Det giver moddere langt bedre muligheder for at tweake gameplay, rette fejl og ikke mindst tilføje online multiplayer.
En svær opgave – men Mario Party 4 var lettere end andre
Det kan undre, at modding-holdet valgte Mario Party 4 som det første GameCube-spil at dekompilere. Men der er en god grund: Spillet blev oprindeligt kompileret uden de store optimeringer, hvilket gør det lettere at knække koden. Ifølge modderen MattKC Bytes er dekompileringen over 99 % færdig, og et PC-port med online multiplayer er allerede på tegnebrættet.
Flere GameCube-klassikere på vej – og Xbox 360 får også et skud
Det stopper ikke med Mario Party 4. Moddere arbejder også på andre GameCube-favoritter som Super Smash Bros. Melee, Metroid Prime og The Legend of Zelda: Wind Waker. Samtidig er en uofficiel PC-port af Xbox 360-spillet Sonic Unleashed netop blevet færdiggjort.
Hvor emulering har været standarden til at spille gamle spil på nye maskiner, åbner dekompilering op for langt mere avancerede modifikationer. Det giver mulighed for både højere opløsninger, forbedret performance og helt nye funktioner – lidt ligesom mods til PC-klassikere som Doom og Quake.
Ray tracing og superhurtige framerates i retrospil?
Det bliver kun vildere. Nogle moddere eksperimenterer allerede med at tilføje ray tracing-effekter, der ellers forbindes med moderne grafikbrikker. Samtidig kan spil som Super Smash Bros. køre med op til 240 billeder i sekundet, hvilket er langt over originalens kapacitet. Det åbner døren for nye gameplay-justeringer og en helt ny spiloplevelse.
Hvad siger Nintendo til det?
Heldigvis har Nintendo endnu ikke grebet til retssager mod dekompilationsprojekterne. Modderne benytter sig af ‘clean room’ metoder for at undgå juridiske problemer, og for at spille PC-portene kræves stadig en original kopi af spillet. Så det er en win-win for både retrofans og modderfællesskabet.
Fremtiden for PC-gaming og retrohits
Selvom det stadig er en teknisk udfordring at dekompilere og porte større GameCube- og Xbox 360-spil, tegner fremtiden lys ud for gamle klassikere på PC. Vi kan forvente flere officielle og uofficielle portninger, der bringer nye muligheder for modding, multiplayer og grafiske opgraderinger. For os gamere betyder det, at vi kan glæde os til at genopleve gamle favoritter i en helt ny dragt – uden at gå på kompromis med hverken ydeevne eller spilleglæde.