YouTube tager et nyt skridt mod sikrere søgeresultater
Hvis du nogensinde har søgt efter videoer på YouTube og fået stød på uventet ’voksent’ indhold, så kan der være godt nyt på vej. YouTube tester nemlig en ny funktion, der slører thumbnails på videoer med ’modent’ eller følsomt indhold, især dem der ofte indeholder seksuelle temaer. Formålet? At skabe en mere tryg og overskuelig oplevelse for brugerne – uden at gå på kompromis med mangfoldigheden af indhold.
Sløret thumbnail – hvad betyder det egentlig?
Den nye funktion, som YouTube lige nu ruller ud til et lille udvalg af brugere, slører altså miniaturebilledet (thumbnail) på videoer, der på platformens vis vurderes at indeholde ’mature’ temaer. Men bare rolig – videoens titel, kanalnavn og beskrivelse forbliver synlige, så du stadig kan danne dig et indtryk, før du klikker videre.
Hvis du ikke bryder dig om, at thumbnails bliver sløret, kan funktionen heldigvis slås fra, så du selv bestemmer, hvordan du vil navigere. Det er altså YouTube, der prøver at balancere mellem frihed til at udtrykke sig og hensynet til brugernes velvære.
En slags SafeSearch – men for videoer
Man kan sammenligne den nye funktion med Googles SafeSearch, som mange kender som en måde at skjule eller sløre eksplicitte billeder og tekst i søgeresultater. YouTube har i forvejen Restricted Mode, som filtrerer ’voksent’ indhold helt væk, men denne nye thumbnail-sløring er et mere nuanceret værktøj. Det handler ikke om at censurere, men om at give brugeren et ekstra lag beskyttelse uden at skjule alt.
Det er et klogt træk fra YouTube, der efterhånden har rundet 20 år som internetgigant og verdens mest populære videoplatform. Med millioner af videoer og brugere i alle aldre er det en nødvendighed at finde en balance mellem indholdets frihed og brugernes tryghed.
Hvad kan vi forvente fremover?
For nu foregår testen kun hos en begrænset gruppe brugere, men hvis responsen er positiv, kan vi godt regne med, at funktionen rulles bredere ud. Det kan blive en gamechanger for familier, unge og alle, der foretrækker en mere afdæmpet oplevelse, når de søger på YouTube.
Alt i alt er det en lille, men vigtig opdatering, der viser, hvordan tech-giganter som YouTube hele tiden arbejder på at gøre deres platform mere brugervenlig – uden at gå på kompromis med det enorme og varierede indhold, de huser.